30.06.2009

Rekordforsøk à la 1981

Det skrives, krangles og debatteres over en lav sko i forhold til produksjon og benyttelse av bil og forbruk av fossilt brennstoff. Foreløpig er mantraet fra ihuga miljøentusiaster at den nyeste teknologi må opp og frem for å frelse verden fra den totale undergang.

I 1981, før jappetida helt hadde slått inn over oss og jeg selv såvidt hadde lært å lese, gjorde Luigi Colani et forsøk med et nydesignet karroseri på en 2cv-understell og original 400-kubikks motor som er en konstruksjon fra 1940-årene. Resultatet er ikke mindre enn utrolig imponerende og det er vanskelig å forstå hvorfor dagens debatt og politikk ikke tar hensyn til slike resultater.

0.177 liter per mil, gjennomsnittshastighet på 66 km/t. Tenk om verden hadde hatt slike biler å kjøre rundt i, da hadde oljeselskapene slitt med salget. Jeg nyter sommeren med god samvittighet med å kjøre rundt i 2cv!

Kilde: http://beta.carstyling.ru/en/cars.1981_Colani_2CV.html
og wikipedia.

01.09.2008

Det går vel omtrent opp i opp

Jeg ble spurt her om dagen om det hadde skjedd endringer i bilparken i det siste. Og jeg må si jeg ble faktisk fattig på ord, for nå er det jo strengt tatt flere uker siden sist jeg kjøpte eller solgte en bil. Da kan det jo være greit med en liten oppsummering her. Og faktisk, denne sommeren har jeg også klart å bli kvitt opptil flere biler!

La oss ta det enkle først. Delebiler har en tendens til å hope seg opp fordi de brukes til nettopp - deler. Og da er de ikke så veldig lette å flytte på hvis det mangler et hjul der og ei reim der. Takket være et nyttig verktøy som "Franz Åse" * så har jeg fått kjørt vekk hele 3 biler til bilopphugging på forsommeren. Og flere objekter står og venter på spikertilværelsen.

I tillegg ble jeg kontaktet fordi jeg hadde en Fiat 238 delebil stående som en gjerne vil få noe gøy ut av, så med litt tid i tenkeboksen og løfte om penger raskt på konto så har jeg altså blitt kvitt en slik også.

Men, da jeg kom over en rimelig velbrukt 19 år gammel VW Westfalia campingbil som far til en kollega skulle selge, så var jeg ikke så veldig sein med å få med flere med på et spleiselag. Så sommeren ble blant annet tilbrakt på humpete innlandsveier fra Lysebotn i vest via Sirdal, Dalen, Notodden og til Oslo. Happy camping!

* "Franz Åse" er et kjøretøy jeg har spleiset på med 2 karer i 2cv-klubben på vårparten. Brukes til fornuftige og ufornuftige frakt av kjøretøy og ting.. Navnet spiller på at bilen er tysk og at den fortrinnsvis brukes til frakt av 2cv (franzose = franskmann på tysk)

07.05.2008

Franske venner

Venn på fransk er "Ami". Og Ami er navnet på en snodig bil fra 60 og 70-tallet fra Citroën. Kort sagt er det 2cv-teknikk med en annen innpakning. En slik har jeg aldri hatt før, men nå bød sjansen seg til å skaffe seg et objekt. Ikke et hvilketsomhelst objekt, men en som har stått innendørs i ca 30 år og ventet på en gylden fremtid.

I samme garasje stod en 2cv varebil fra tidlig 60-tall, og denne måtte jo selvfølgelig reddes fra en tvilsom tilværelse. Den har stått innendørs siden 1966 og har enda ikke rukket å kjøre 30.000 km før forrige eier veltet med den. Så alt er ikke bare fryd og gammen, men det er ikke så langt unna.

2 Citroënkamerater har også overtatt spennende Ami-objekter fra samme opplag. Så nå er det bare å vrenge skjorteermene, begynne å sanke deler og starte restaureringen!

29.04.2008

Surfe på Telenor 1 time = 44.000 kr

Hvis du synes det er dyrt med datasurfing på mobilen så vær glad du ikke er svensk i Norge. Her er en som surfet en time og fikk regning deretter... Les den øko-tragiske saken på e24.se. Begrepet Stjelenor fikk plutselig en ny dimensjon..

Jeg er av den mer sparsommelige typen hva mobilregninger angår. Takket være Onecall betaler jeg et par hundrelapper per år.

14.04.2008

Året det var så bratt

Jeg har endelig fått luftet GSen etter en lang vinter. På vei til Telemark for å hente spesialbestilte Michelin 145-15-tommers dekk kjørte jeg gjennom Vestfolds skjulte veiskatter. Kombinasjon av hydraulikk og mellomklassebil fra 70-tallet var suveren her. Tviler på senkegjengen er like glad i denne veien, og jeg møtte et par SUV-er som ristet og slet seg over humpene i veien.

For skrekkblandet fryd og advarsel så kan du klikke på bildet:

For nærmere kjørebeskrivelse klikk her