April 12, 2008

Hårmoten nå til dags...


Jeg må si jeg er imponert over hvordan min tidligere kollega og fremdeles bloggfellesskapsvenninne Pernille her har flettet inn noe som ser ut som ølbokser i håret...

February 29, 2008

Ny video fra Gatas Parlament

February 11, 2007

Da ble jeg skikkelig overrasket


Man skal være litt forsiktig med å være for hjelpsom...

Les mer her

February 4, 2007

Om å skyte spurv med kanoner... eller ihvertfall en Bluebird og en Golf

February 2, 2007

..er du på jakt etter en bil i 10.000-kroners klassen

January 13, 2007

Gamle venner blir som nye

Noen ganger tar livet en helt uventet retning...

"AVSKILTING: Her avskilter tollbetjent Magnus Theiste Østlie bil nummer 21 under gårsdagens kontrollrunde"

Det er en hylle i livet til alle :)

January 6, 2007

Biler vi har glemt – eller helst vil glemme

Ekstrem kileform og firehjulstrekksystem styrt fra vindusviskerhendelen – hva mer kan man ønske seg.


Subaru XT var også kjent som XT6 og Alcyonye, Vortex… Om du lurte, Alycoyne har fått navnet sitt over den mest lyssterke stjernen i den stjernesamlingen som kalles Pleiades og som danner grunnlaget for Subarulogoen…

Bilen som det svenske bilbladet Teknikens Värld kalte for ”verdens største flipperspill” ble produsert fra 1985 til 1991 da den ble erstattet av SVX – en bil jeg garantert må komme tilbake til senere. Bilen var et stort steg for Subaru som kastet alt 70-tallsdesign og hoppet inn i 80-tallet med hodet først.

En av grunnene til at XT fortjener en plass i denne bloggserien er at den hadde en del tekniske detaljer som ikke var vanlig på biler i denne størrelsen og prisklassen. Den hadde turbo, avansert motorelektronikk, justerbar demping, kjørekomputer og digitale instrumenter. Dessuten hadde den en stor vindusvisker på frontruta og deksler som automatisk gled over og dekket de utvendige dørhåndtakene… på mange måter en futuristisk bil både i tankegang og design.

Noe av det mest bemerkelsesverdige med Subaru XT var betjeningen av firehjulstrekksystemet på de første årgangene. Det ble nemlig betjent av en bryter som satt på samme hendel som vindusviskerne.

Senere ble dette systemet erstattet av Subaru sitt ”all wheel drive” systemt.

Noen nettsteder for ”The wonder wedge”:

http://www.xt6.net/

http://members.tripod.com/xt6/

http://www.subaru-global.com/about/history/1985-001.html

December 31, 2006

Året jeg fyller 40…

Det er det året jeg entrer nå – og sånn sett er det like greit å bare hoppe i det.

I disse dager er det jaggu ikke greit å vite om det er Wirkola man ikke vil hoppe etter – eller om det er en eller annen rørleggerlærling på 46 kilo med ski, hjelm og hoppdress fra Hokksund… Trøsten er at jeg hopper etter enkelte når det kommer til denne alderen som har fått en egen krise oppkalt etter seg. På linje med Cubakrisen, matkrisen, spisskrisen og bensinpriskrisen finner man altså 40-årskrisen.

Min gode venn Toroa som gleder oss alle med å tilby rom i sitt bloggherberge tok nylig turen over til de ukjente marker – noen måneder i året tar han nemlig turen over generasjonskløften og lar meg føle på hvordan det er å ha en venn som kan fortelle om hvordan det er der borte… er gresset grønnere – er bekken der og ikke minst ser han bjelken i sin brors øye… Så langt har jeg ikke fått noen gode svar.. derfor er det på tide å forberede sin egen 40-årskrise…

Det annet kjønn:
Kvinner er jo en ofte en del av en slik krise – på den annen side – det vil neppe gjøre alderdommen enklere å involvere flere av det andre kjønn – så det tror jeg vi stryker av lista.

Motorsykkel:
Harley Davidson er jo ofte nummer to – jeg må si at til tross for at jeg har en del hår igjen og skjeggveksten er akseptabel må jeg bare innrømme at lysten til å tilbringe tid på en jernting som dunker som et pressluftbor og bryter sammen annen hver tur heller ikke frister…

Sportsbil:
Vel – for å si det som det er… det ville være lett for meg å involvere et bilkjøp i min 40-årskrise – jeg er alltid på utkikk – og jeg kan nesten si at jeg gjør det som en del av jobben… Den eneste ulempen er at jeg allerede har en sportsbil… Med hekkmotor, spoilere, pendelaksler og lumske kjøreegenskaper som er det vanskelig å overgå…

Depresjon
En god depresjon har vel aldri tatt livet av noen… eller hvordan var nå dette igjen… Jeg vil ikke utelukke det helt – man vet aldri hvilken vei psyken tar… så jeg holder muligheten åpen…

Drikke seg fra gård og grunn
Kemner, fut, fogd og banken holder uansett sin klamme hånd over mine verdier – selv ikke lønnsøkning og fortsatt lav rente vil gjøre noe med dette – dessuten har jeg aldri fått noe fart på denne drikkingen – jeg kunne selvsagt kastet meg på spilleautomater, men etter at seddelforbudet trådde i kraft er det nesten like vanskelig å komme i gang med som Camel uten filter som min far sverget til.

Da kan jeg i grunn ikke komme på noen særlig gode forslag til 40-årskrise – og den er dermed utsatt med minimum ett år – 41-årskrisen trenger ikke å være penere enn den førnevnte og kan i hvert fall involvere en sportsbil – det er nemlig fare for at både topp-pakning, drivaksler og god gammeldags rust kan sette spiker i dekkene for den jeg har… jeg lover å holde dere informert i kriseplanene – Direktoratet for beredskap og samfunnssikkerhet er varslet og konsentrerer seg nå 100 prosent om terror og tenåringer med alt for mye fyrverkeri…

Godt nytt år!

November 11, 2006

Så finnes det altså en gud

Det er utrolig tilfredstillende å se at det en gang i blant finnes rettferdighet i verden - hva vi kaller ham er vel ikke så viktig så lenge han sørger for at slike ting skjer!

October 7, 2006

vg_oppslag.jpg
Noen ganger må jeg sjekke en gang til før jeg scroller videre nedover når jeg ser på VG...

Det slo meg at det må ha vært en ganske spesiell fest hjemme hos en av disse...

Powered by
Movable Type 3.33